Workshopprogramma Value050 in Business

Geplaatst op: 16-04-2013

Het Center of Entrepreneurship Value050 start met de voorjaarseditie 2013 van het programma ‘Value050 in Business’: workshops en korte cursussen voor studenten en docenten rond ondernemerschap en ondernemendheid.


Studenten leren specifieke aspecten van ondernemerschap en kunnen aan de slag met de voorbereiding van een eigen bedrijf. Docenten kunnen hun kennis van ondernemerschap t.b.v. ondernemerschaponderwijs vergroten of ‘updaten’. De sterk interactieve en 'state of the art' workshops hebben als onderwerp o.a. business model canvas, verdienmodellen, personal branding, financiering, conceptontwikkeling en marktgericht ondernemen. Het programma start begin mei 2013. Er zijn voor studenten en docenten van UMCG, RUG en HG geen kosten aan verbonden.

Naast dit workshopprogramma is er voor docenten ook nog een programma ‘Teach the Teacher Ondernemerschap’ dat specifiek gericht is op ondernemend onderwijs. Voor studenten zijn er verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld via minoren, het coachingsprogramma Coach050 of de virtuele incubator Via050, om zich op het zelfstandig ondernemerschap voor te bereiden.


DE WORKSHOPS

Effectuation: De 5 principes van succesvol ondernemerschap
‘What makes entrepreneurs entrepreneurial?' Saras Sarasvathy heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van succesvolle ondernemers en daaruit het Effectuation Model ontwikkeld. Het model biedt een set van 5 principes die succesvolle ondernemers gebruiken bij het nemen van beslissingen en bij het omgaan met onzekerheid. Wie ben ik? Wat kan ik? En wie ken ik? In deze workshop wordt het Effectuation Model uiteengezet en leer je hoe je Effectuation kunt gebruiken voor het versterken van ondernemend gedrag.

Datum: 06 mei 2013
Tijdstip: 14.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Immo Dijkma, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Elevator Pitch: Jezelf en jouw onderneming succesvol presenteren
Wil je leren hoe je in korte tijd jezelf en je onderneming overtuigend kunt neerzetten? Reken af met die klamme handen en een haperend verhaal? Je kunt stap voor stap leren hoe je een overtuigende Elevator Pitch doet. Ervaar hoe een goede voorbereiding de plankenkoorts vermindert en een goede afloop verzekert. Leer de aandacht trekken, prikkel de nieuwsgierigheid en leer effectief en kernachtig presenteren. Kom meer te weten over de do’s en dont’s en neem deel aan de masterclass ‘Elevator Pitch’. Leer de fijne kneepjes van het pitchen.

Datum: 07 mei 2013
Tijdstip: 10.00 – 12.30 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Eelco Bakker, Polar Advies
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Personal branding: Je bent je eigen merk
In de workshop ‘Personal Branding’ ontwikkel je een authentieke en geloofwaardige manier om je meerwaarde en talenten als ondernemer in de mark te zetten. Je maakt hierbij gebruik van marketingtechnieken en van het zelfinzicht dat je opdoet tijdens de workshop. Je wordt op weg geholpen je eigen ‘personal brand’ te vinden. Je zet jezelf beter in de markt en je zorgt ervoor dat je kwaliteiten herkend worden. Zo verbeter je je eigen effectiviteit. Het toont je ware karakter en kan blijvend voordeel voor je opleveren.

Datum: 13 mei 2013
Tijdstip: 15.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Rudi Sijbring, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 


 


Business Model Canvas: De bouwstenen en het gebouw van de onderneming
In deze workshop word je uitgedaagd om met een frisse blik naar jouw business model te kijken of een eerste aanzet tot een business model te maken. Met het Business Model Canvas - ontwikkeld door Alexander Osterwalder - ervaar je hoe je een business model op één A4 kunt uittekenen. Het Business Model Canvas gaat uit van 9 bouwstenen. Waar staan deze bouwstenen voor? Welke rol spelen deze 9 bouwstenen voor jouw onderneming? Door hiermee aan de slag te gaan kun je jezelf een goed beeld vormen van het business model voor jouw onderneming.

Datum: 14 mei 2013 en 4 juni 2013
Tijdstip: 14.00 – 16.30 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Eelco Bakker, Polar Advies
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Bescherm je idee: Octrooien, auteursrecht en merkbescherming
Goede ideeën zijn waardevol! Heb jij het gouden ei gevonden en moet je je idee beschermen? Hoe zorg je ervoor dat niemand aan de haal gaat met jouw briljante idee? Welke vormen van intellectueel eigendom zijn er allemaal? En welk beschermingsrecht of combinatie is nodig om jouw specifieke idee te beschermen? In deze workshop wordt uitgebreid verteld hoe je een goed idee kunt beschermen, welke zaken je moet regelen en wat je rechten en plichten zijn. Leer alles over octrooien, auteursrecht en merkbescherming.

Datum: 15 mei 2013
Tijdstip: 15.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 inGroningen
Door: Arnoud Punt, Aecius
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Ondernemingsplansoftware: JouwOnderneming
Je hebt een bedrijfsidee en weet niet hoe je dat op papier krijgt? Ondernemingsplansoftware van JouwOnderneming helpt (startende) ondernemers een succesvolle onderneming op te zetten. Met deze software krijg je inzicht of je ideeën haalbaar zijn. De software is gebruiksvriendelijk, uitstekend geschikt voor presentatie aan banken en er is een online helpdesk ingericht. In deze workshop / demonstratie maak je kennis met de ondernemingsplansoftware en de ontwikkelaars van JouwOnderneming.

Datum: 16 mei 2013
Tijdstip: 10.00 - 12.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Bella Arzt en Bert Werkman, JouwOnderneming
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Design Thinking: Creativiteit en conceptontwikkeling
Design Thinking is een actiegerichte methode die creativiteit en analytisch denken combineert en empathie centraal stelt: 'Don't analyze, act!'. De wereld verandert snel. Snel leren van problemen en ervaringen wordt daarom steeds belangrijker. Een belangrijk kenmerk van Design Thinking is actie; vandaag beginnen, prototypes bouwen en direct testen. De methode stelt innovators en startende ondernemers in staat om snel en praktisch producten en diensten te vernieuwen en uit te proberen. De basiselementen worden toegelicht en u leert de Design Thinking methode toe te passen.

Datum: 22 mei 2013
Tijdstip: 14.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Immo Dijkma, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Inspiratiesessie: Ondernemen met passie
Laat je inspireren en neem deel aan een sessie over ondernemerschap en ondernemendheid. Welke mogelijkheden zijn er binnen de Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen. Waar kun je terecht als je een briljant idee hebt voor een onderneming? Hoe kom je in contact met andere student- en alumniondernemers? Luister naar inspirerende verhalen van succesvolle student- en alumniondernemers van de Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen over hun passie voor ondernemerschap en hun persoonlijke startup verhalen.

Datum: 27 mei 2013 en 19 juni 2013
Tijdstip: 15.30 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Student- en alumniondernemers HG en RUG
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 






Ondernemingsplan: Tips & tricks voor een goed plan
Een ondernemingsplan is een presentatie van jouw onderneming. Je legt erin vast wat je gaat doen, hoe je het gaat aanpakken, wat het kost en wat het moet opleveren. Het schrijven van een ondernemingsplan is niet eenvoudig. Wat komt er bij kijken en hoe kom je tot een ondernemingsplan dat je ook echt kunt gebruiken voor de start van jouw onderneming? Geef jouw onderneming een vliegende start. In deze workshop maak je kennis met de tips en tricks die je helpen bij het schrijven van een goed en compleet ondernemingsplan.

Datum: 28 mei 2013
Tijdstip: 10.00 – 12.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Jacques Hartog, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 






Succesvol financieren: De mogelijkheden van crowdfunding en informal investors
Een concept of innovatie naar de markt brengen, vraagt ook om sterke financiële onderbouwing. In veel gevallen heb je financiering nodig om commerciële of maatschappelijke waarde te creëren. Daar waar bancaire financiering de laatste jaren steeds moeilijker is te realiseren voor ondernemers, zijn er meer mogelijkheden in de markt van risicofinanciering. Crowdfunding is een financieringsvorm die aan populariteit wint. Het principe is simpel: de grote massa (crowd) financiert in kleine stukjes het totaalbedrag. In deze workshop is er aandacht voor de kapitaalmarkt en de verschillende alternatieven.

Datum: 30 mei 2013
Tijdstip: 10.00 – 12.30 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Eelco Bakker, Polar Advies
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Empowerment: Ontwikkelen ondernemend gedrag
Wat is ondernemend gedrag? Hoe verleg je de nadruk van het schrijven van plannen naar het ondernemen van acties? 'Empowerment' als basis voor stimuleren van ondernemend professioneel gedrag is noodzakelijk. Empowerment is een methode waarbij je zeggenschap krijgt over en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen werk. Organisaties hebben steeds meer behoefte aan ondernemende professionals. Wat zijn ondernemende professionals en hoe stimuleer je ondernemend gedrag? In deze workshop worden bovenstaande vraagstukken besproken.

Datum: 5 juni 2013
Tijdstip: 14.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Immo Dijkma, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Internetmarketing: Online strategieën en social media
Op een inspirerende en verrassende manier wordt uitgelegd welke online strategie je kunt inzetten voor je marketing, sales en serviceprocessen. Daarnaast wordt op een praktische manier ingegaan op de online toolkit voor (startende) ondernemers. Aan het einde van de eerste bijeenkomst krijg je een document met links waar de informatie over de verschillende onderwerpen te vinden is. Op basis van de eerste bijeenkomst kun je zelf aan de slag met je online marketing. De tweede bijeenkomst heeft een praktischer karakter, waarbij er meer interactie plaatsvindt en we groepsgewijs ingaan op vragen.

Datum: 1e bijeenkomst 6 juni 2013 / 2e bijeenkomst 26 juni 2013
Tijdstip: 10.00 – 11.30 uur / 10.00 - 12.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Heino Lenting, Forion Secure Web & App, en Jean-Pierre Komans, Go2Socialmedia
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 




 


De overheid als klant: De kansen en valkuilen van (Europese) aanbestedingstrajecten
Wil je graag zakendoen met de overheid maar zie je op tegen alle regels en procedures? Inschrijven op een aanbesteding is niets meer of minder dan een uitgebreid offertetraject ingaan volgens een formeel proces. Met deze workshop krijg je inzicht in hoe het (Europese) aanbestedingstraject verloopt, wat selectie- en gunningscriteria zijn en hoe je hier als ondernemer mee om gaat. Daarnaast krijg je tips voor het meedoen aan een aanbesteding, leer je welke valkuilen er zijn en hoe het gaat bij een gunning of afwijzing.

Datum: 10 juni 2013
Tijdstip: 14.00 – 16.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Geke Werkman, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Verdienmodellen: Maatwerk voor ondernemers
Hoe kies je nou uit de vele soorten verdienmodellen het verdienmodel dat bij jouw business past? Welke vorm van belonen past bij jouw onderneming en jouw klanten? Een verdienmodel is maatwerk en vraagt om een zorgvuldige stap-voor-stap aanpak. Om een verdienmodel te maken is een pragmatische analyse van de activiteiten nodig, maar het vraagt ook om creativiteit en durf. Deze workshop heeft als doel bij (toekomstige) ondernemers bewustzijn te creëren en concrete tips mee te geven voor de eigen onderneming. Denk mee met andere ondernemers en maak een sterk verdienmodel.

Datum: 13 juni 2013
Tijdstip: 14.00 – 16.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Eelco Bakker, Polar Advies
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Marktgericht ondernemen: De vier p’s van marketing
Marktgericht ondernemen is risico durven nemen. Door beter gebruik te maken van inzicht in en kennis van de markt bereik je betere resultaten. Maak kennis met de wereld van marketing aan de hand van levendige voorbeelden. De 4 p’s staan centraal. Als je die goed weet in te zetten op basis van een gedegen analyse van de markt, dan kun je als ondernemer geld verdienen. Marktgerichte ondernemingen hebben hogere omzetgroei, hogere winstpercentages, hogere klanttevredenheid, meer succes met nieuwe producten en een betere return on investment (ROI).

Datum: 17 juni 2013
Tijdstip: 10.00 – 12.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Kees Rozema, docent Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Ondernemen: Leren in een Student Company
Wat is een Student Company? Steeds meer studenten willen tijdens hun studie ervaring opdoen met het starten van een eigen bedrijf. Dit kan door middel van het onderwijsconcept ‘Student Company’. Gedurende een jaar ontwikkelen studenten een nieuw product en zetten dit in de markt. Daarbij dienen studenten te analyseren, plannen, bij te stellen en te rapporteren. Hoe kunt u een Student Company integreren in uw onderwijs? Hoe gaat de begeleiding? Waar wordt op beoordeeld en hoe wordt het hbo-niveau geborgd? Welke investeringen zijn nodig en hoe zijn de (financiële) risico’s afgedekt?

Datum: 18 juni 2013
Tijdstip: 14.00 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Jeroen Loef, Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Inkoopmanagement: Effectief en efficiënt onderhandelen en inkopen
Stap in de wereld van de inkoop! Inkopen is zoveel meer dan bestellen en orders bewaken. Je hebt te maken met leveranciers, effectiviteit en efficiëntie van inkoop. Alles draait om effectief onderhandelen met leveranciers. Vergeet ook niet snel te schakelen om de concurrentie voor te blijven. Doorloop in deze workshop het inkoopproces en leer succesvol inkopen. Er is onder meer aandacht voor centraal of decentraal inkopen, uit- of aanbesteden, kwaliteit versus kosten. Maak kennis met diverse leveranciersstrategieën.

Datum: 24 juni 2013
Tijdstip: 14.30 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Hanzehogeschool Groningen
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business


 





Proeverij: De Wereld van de Ondernemer
In deze workshop kunnen studenten en docenten ‘proeven en ruiken’ aan ondernemerschap en wat dat kan betekenen in het onderwijs. Krijg een eerste ervaring met en inzicht in jouw eigen ondernemersrollen en -competenties op basis van ‘De Wereld van de Ondernemer’. Maak kennis met instrumenten die ondersteunend zijn bij ondernemerschap in het onderwijs. Het doel van deze proeverij is: inzicht krijgen in en ervaring opdoen met ondernemersrollen; kennismaken met de ondernemersmodellen en het delen van ervaringen binnen het onderwijs.

Datum: 27 juni 2013
Tijdstip: 14.30 – 17.00 uur
Locatie: Conferentieruimte Incubator Cube050, Kadijk 1 in Groningen
Door: Gerard Aaftink, De Wereld van de Ondernemer
Inschrijving via: Inschrijfformulier Value050 in Business